مدیریت ذینفعان پروژه

مدیریت ذینفعان پروژه چه تاثیری در روند اجرای پروژها دارد؟

شناسایی و تحلیل ذینفعان ذی نفعان افراد یا سازما نهایی هستند که یا به طور فعال در پروژه شرکت دارند یا هنگام احداث یا بهره برداری پروژه، منافع آن ها به طور مثبت یا منفی تحت تأثیر قرار م یگیرد و م یتوانند بر شرایط پروژه، دستاوردهای آن و افراد تیم پروژه تأثیر بگذارند.مدیریت ذینفعان هنگامی دشوار میشود که منافع ذی نفعان در تعارض با یکدیگر باشد و مدیر پروژه ناگزیر است به تعادلی میان خواست ههای آنان برسد.

ذینفعان اصلی یک پروژه عمرانی 

_کارفرما، نماینده ی کارفرما و وزارتخانه ی متبوع کارفرما

_سرمایه گذاران، دارندگان اوراق مشارکت و مؤسسات وام دهنده

_سازمان مجری، مدیر پروژه، مدیران اجرایی و اعضای پروژه

_شرک تهای مرتبط، مشاور، مدیریت طرح و پیمانکاران جزء

_بهره بردار نهایی و نماینده ی قانونی بهره بردار

_نهادهای عمومی، وزارتخان ههای دولتی، استانداری ها، فرماندار یها، شهردار یها، نمایندگان مجلس، سازما نهای کنترل کننده و صادر کننده ی مجوزها در سطح منطقه ای، شهری، استانی، کشوری و بین المللی.

_عموم مردم جامعه، ساکنین محدوده ی پروژه، به صورت کلی یا به صورت سازمان یافته، نمایندگان مجلس در حوزه های انتخابیه ی نزدیک، رسانه ها و کسب و کارهای محلی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم تحت تأثیر پروژه قرار خواهند گرفت.

_سازمان حفاظت از محیط زیست به طور خاص و سازما نهای غیر دولتی حامی محیط زیست

چک لیست تحلیل قدرت و منفعت ذینفعان پروژه

استراتژی برقراری ارتباط با هر یک از گروه های ذینفع

قدرت بالا، منافع بالا : این افراد کسانی هستند که باید بیشترین تلاش را برای راضی نگه داشتن، اطلاع رسانی و تعامل با آنها به کار ببرید
قدرت بالا، منافع پایین: به اندازه ای که رضایتشان جلب می شود به آنها اطلاع رسانی کنید؛ اما نه به اندازه ای که از تعامل با شما خسته شوند. این افراد باید از مزایای کلی و جالب پروژه شما باخبر باشند تا در زمان لازم به حمایت از شما بپردازند
قدرت پایین، منافع بالا:  این افراد را مطلع کنید، با آنها صحبت کنید و به آنها اطمینان دهید مشکلی وجود ندارد. این افراد می توانند در بسیاری از موارد در جزئیات پروژه به شما کمک کنند
قدرت پایین، منافع پایین: این افراد را زیر نظر داشته باشید، اما با ارتباطات بیش از اندازه و بیهوده، حوصله آنها را سر نبرید و وقت خود را نیز هدر ندهید

مرحله ی اول: شناسایی و اولیت بندی ذینفعان

مرحله ی دوم: انتخاب مکانیسم ارتباطی با هر گروه از ذینفعان

مرحله ی سوم: اولویت بندی نیازها و انتظارات هر گروه ذینفعان

مرحله چهارم: تحلیل استراتژیک و اقدامات برنامه ریزی شده

مدیریت پروژه سازمانی گروه کسب و کار وندا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 2 دقیقه است