نحوه برخورد با یک هم تیمی سمی

وجود افراد سمی درهر سازمانی ازآفات آن سازمان محسوب میشود. به عقیده کوین کافبرت (مشاوردرزمینه کوچینگ سازمانی): “تاثیرافراد سمی بریک تیم و سازمان (درابعاد بزرگتر) میتواند منجربه مشکلات زیادی ازجمله مشکلات ارتباطی،عدم ایمنی روانی اعضای تیم، تجربه فشار مداوم واسترس، کاهش بهره وری افراد، ایجاد مشکلات در پروژه ها(ازجمله تاخیردر به پایان رساندن پروژه ها در زمان پیش بینی شده)شود.

در این راستا کارشناسان استراتژی هایی را برای استفاده از هوش هیجانی شما برای برخورد با هم تیمی هایی که رفتارهای سمی از خود نشان می دهند،به اشتراک می گذارند.

واکنش به برخوردهایی که از افراد ناسالم میبینیم میتواند دشوار باشد، اما رویکردهای سازندهای برای استفاده از هوش هیجانی برای رسیدگی به مسائل و کاهش تاثیر آنها بر بهرهوری و رفاه خود وجود دارد.در زیر به 7 گام موثر در برخورد با افراد سمی اشاره میکنیم:

۱. تاثیر افراد سمی را بر تیم در نظر بگیرید.

.در این مرحله اولین سوالی که به عنوان مدیر پروژه باید بپرسید این است: “این مساله برای من و تیم من چقدر مهم است و آیا این رفتارها از آن شخص سمی باعث تاثیرگذاری منفی برعملکرد افراد تیم میشود ؟” درپاسخ باید بگوئیم اگر تاثیراین موضوع ناچیزو زودگذر باشد، نیازی به اقدام خاصی نیست. اما اگر به طورمداوم باعث میشود تا افراد تیم احساس ناامنی کنند پس این یک مساله بزرگتر است . درنتیجه ابتدا باید تاثیرمشکل را درک وسپس مشخص کنیم که از چه طریق باید آن را حل کنیم.

2. به دنبال درک باشید.

اگر واقعاً می خواهید برای حل مسئله به اصل موضوع برسید ، دلسوزی و همدلی میتواند بسیار کمک کننده باشد.

در بسیاری از موارد ، رفتار افراد سمی درتیم نشات گرفته از دلایل بسیار موجهی مانند عدم تطابق مهارت ها و نقش آن ها در تیم است.هنگامی که می بینیم افراد رفتار سمی از خود نشان میدهند، اغلب به این فکر میکنیم که آنها این کار را عمدا و با نیت بد انجام میدهند در صورتی که ممکن است واقعا اینگونه نباشد.

۳. با فرد سمی صحبت کنید.

اگر رابطه خوبی با فرد داشته باشید، میتوانید مستقیما با وی وارد مذاکره شوید و تلاش کنید تا متوجه شوید که واقعا چه اتفاقی در حال افتادن است . در این حالت میتوانید از جملاتی با بار مثبت نظیر” من میدانم که شما خیلی خوشحال نیستید. چیزی هست که ما بتوانیم دربارهاش صحبت کنیم؟” /” آیا کاری هست که بتوانم برای کمک به شما انجام دهم؟” استفاده کنید.

در این مرحله مهارت “گوش دادن فعال و موثر “میتواند بسیارمفید واقع شود. به فرد سمی گوش کنید، اما سعی نکنید به او راه حل ارائه دهید. توجه کنید که شما صرفا جهت درک بهتر وضعیت موجود با وی وارد مذاکره میشوید نه ارائه راه حل . برخی اوقات تنها با گوش دادن میتوان کمک زیادی در جهت آرام سازی اوضاع کرد. اما اگریک مساله جدی وجود داشته باشد، شما میتوانید آنها را به افرادی که برای حل آن مشکل متخصص هستند برای کمک ارجاع دهید.

4.خودداری ازغیبت و ایجاد شایعه.

زمانی که تعاملاتی با سایر همکاران در خصوص فرد سمی و رفتارهای وی دارید ممکن است این احتمال به وجود آید که وی نسبت به نیت شما دچار سوظن شود پس به احتمال زیاد درخواست کمک شما را قبول نکند.اغلب اوقات بحث در مورد موضوع پیش آمده با سایر اعضای تیم؛ نه تنها کمکی به حل مشکل نمیکند، بلکه ممکن است باعث احساس خجالت و عصبانیت در فرد سمی نیز بشود وبه دنبال آن نتیجه سازنده ای را برای وی و تیم شما به همراه نیاورد.

5. تعاملات را محدود کنید

شما باید آگاه باشید که تعاملات با افراد در هر صورت بر شما نیز اثر گذار است . این موضوع که شما انرژی های منفی افراد سمی را مستقیما دریافت میکنید تا حد زیادی حقیقت دارد. به عنوان مدیر پروژه انرژی های منفی شما به صورت مستقیم / غیر مستقیم بر عملکرد سایر اعضای تیم نیز اثرگذاراست .بنابراین بهتر است زمانی را که به تعامل با افراد سمی اختصاص میدهید به حداقل برسانید.

6. از مقام مافوق خود کمک بگیرید

برخی اوقات ریشه مشکلات افراد سمی بسیارعمیقتر از آن است که به سادگی با تعاملات یا ارائه راه حل متخصصان قابل حل باشند. در این گونه موارد صلاح در این است که از مقام مافوق خود کمک بگیرید. یادتان باشد شما وظیفه ای ندارید تا هر مشکلی را در سازمان حل کنید. بهتر است در صورت نیاز از سایرین نیز کمک بگیرید.

7. به تاثیر رفتارخود برسایراعضا تیم توجه کنید

.وقتی الگوهای رفتاری شما درجهت بهبود رفاه و آثار مثبت درتیم است، می توانید تا حدودی به شکلی غیرمستقیم سایر اعضا تیم را نیز با خود همراه کنید .در نتیجه بسیاری از اعضا تیم ممکن است به صورت ناخود آگاه ازرفتارشما الگو برداری کنند. اما فرهنگ تیمی توسط هر فرد در تیم شکل می گیرد، نه صرفا توسط مدیر پروژه. پس همیشه نمیتوان با الگوسازی مثبت از به وجود آمدن مشکلات و افراد سمی جلوگیری کرد.در نهایت یادتان باشد که شما نمی توانید اقدامات دیگران را کنترل کنید ، اما می توانید تصمیم بگیرید که چگونه به آن اقدامات پاسخ دهید و رفتار بهتری را الگو قرار دهید

مدیریت پروژه سازمانی گروه کسب و کار وندا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 2 دقیقه است