مدیریت پروژه سازمانی چیست؟

مدیریت پروژه سازمانی چیست

مدیریت پروژه سازمانی به معنای مدیریت پروژه های متعددی است که به طور همزمان در یک سازمان اتفاق می افتد. سازمان های بزرگ و بخش های دولتی اغلب دارای نوعی دفتر مدیریت پروژه هستند.

سازمان های بزرگ معمولا پروژه های متعددی را مدیریت می کنند هرچند این پروژه ها به یکدیگر ارتباطی ندارند اما همه ی انها تحت تاثیر یک سازمان قرار دارند. EPM به تمرین مدیریت پروژه ها در مقیاس شرکت اشاره دارد. به طور کلی شامل پیاده سازی استراتژی ها و فرایندهایی برای ساده کردن و بهبود اثربخشی مدیریت پروژه در مقیاس بزرگ است. طبق موسسه مدیریت پروژه آمریکا این ابتکارات شامل موارد زیر است:

استفاده از نرم افزارهای مدیریت پروژه برای انجام پروژه های متعدد و ایجاد قابلیت مشاهده و پیگیری بیشتر در سازمان

ایجاد دپارتمان مدیریت پروژه

استفاده از مدل های مراحل رشد برای بهبود قابلیت های مدیریت پروژه

چه چیزی مدیریت پروژه سازمانی را متمایز می کند؟

شیوه های سنتی مدیریت پروژه بر روی مشاهده یک پروژه خاص با یک هدف مشخص و قابل اندازه گیری متمرکز است. EPM بر سازمان تمرکز می کند و اهداف تجاری سازمان را اولویت بندی می کند و پروژه ها را مدیریت و گروه بندی می کند تا اطمینان حاصل شود که شرکت به اهداف خود می رسد.هدف نهایی اتمام پروژه نیست بلکه این است که پروژه به طور موثر برای سازمان ارزش ارائه کند.

مزایای EPM

اگرچه 25% از تولید ناخالص داخلی کشورهای توسعه یافته صرف پروژه ها می شود اغلب میان پروژه های درون یک سازمان فقدان سازگاری وجود دارد این شکاف میتواند منجر به تکرار، تلاش های بیهوده، فرصت های از دست رفته، تصمیم گیری ناسازگار و سایر موانع شود.سازمان ها و مدیران پروژه در داخل شرکت باید اطمینان حاصل کنند که تمام پروژه ها به صورت استراتژیک بر روی اهداف کلی کسب و کارشان متمرکز هستند.

هدف EPM این است که با شیوه های EPM  پروژه هایی که تضاد یا تلاش تکراری هستند شناسایی شوند و پروژه های کم هزینه ای که ممکن است فرصتی برای سازمان ایجاد کنند تشخیص داده شوند .

از دیگر مزایای EPM:

خروجی با کیفیت بالاتر

بهبود و بهره وری

کاهش تاثیر کمبود مهارت

کاهش ریسک پروژه

افزایش قابلیت اطمینان تحویل

پیاده سازی EPM بر ماموریت اصلی و اهداف استراتژیک سازمان متمرکز است، پیاده سازی یک سیستم EPM  با نگاهی کامل به پروژه های موجود و فرهنگ سازمانی شرکت آغاز می شود..گنجاند ذی نفعان در یک سیستم EPM  حیاتی است زیرا هدف نهایی شفافیت کامل، مشارکت گسترده تر، دید بیشتر پروژه و افزایش تظارت است.سطح بالایی از ارتباطات برای همراهی همه افراد و اطمینان از همسویی اهداف و تلاش ها ضروری است

دفتر مدیریت پروژه سازمانی EPMO یک عملکرد تجاری است که در سطح استراتژیک با همکاری مدیران یک سازمان عمل می کند.هدف این دفتر مرکزی ارائه راهنمایی، حکمرانی، فرایندهای استاندارد، ارائه بهترین شیوه ها، ابزارها و تکنیک های مدیریت پورتفولیو پروژه در سطح شرکت است.یک دفتر مدیریت پروژه سازمانی به افراد در سطح اجرایی در یک شرکت گزارش می دهد و در بالای سازمان راهنمایی ارائه می دهد. در مقابل PMO در هر بخش از سازمان وجود دارد و راهنمایی های جانبی را برای کارکنانی که مستقیما روی پروژه ها کار می کنند ارائه می دهد.

کار تیمی سازمانی را می توان به عنوان یک فرهنگ سازمانی تعریف کرد که در ان تیم ها تصویر بزرگ را می بینند و به طور جمعی برای ایجاد هدف، استراتژِی و ارزش در سراسر سازمان تلاش می کنند در حالی که از منافع شخصی و کنترل سیستم ها، فرایندها استعدادها و پروژه ها دور می شوند.

منبع https://www.wrike.com/p

roject-management-guide/faq/what-is-enterprise-project-management/

این نوشته در ... ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.
مدیریت پروژه سازمانی گروه کسب و کار وندا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 2 دقیقه است