کانبان چیست ؟ بخش دوم

در مقاله قبل در مورد کانبان مطالعه کردید در این مقاله نکات تکمیلی و قابلیت های کانبان را باهم مرور می کنیم :

برد‌های کانبان

کار تمام تیم‌های کانبان حول یک برد کانبان می‌چرخد، ابزاری که برای بصری‌سازی و بهینه‌سازی جریان کار در سراسر تیم‌ها استفاده می‌شود. در حالی که برد‌های فیزیکی در میان برخی تیم‌ها محبوب هستند، برد‌های مجازی در هر ابزار توسعه نرم‌افزار اجایل حیاتی هستند به دلیل قابلیت ردیابی، همکاری و دسترسی از چندین مکان.

صرف نظر از اینکه یک تیم از برد کانبان دیجیتال یا فیزیکی استفاده می‌کند، این برد باعث می شود که تیم کار خود را بصری‌سازی کرده، جریان کاری خود را استاندارد کرده و بلافاصله همه موانع و وابستگی‌ها را شناسایی و حل می‌کند. یک برد کانبان پایه دارای یک جریان کاری سه مرحله‌ای است: ،To Do ، Doing، و Done  . با این حال، بسته به اندازه، ساختار و اهداف تیم، می‌توانند جریان کاری را برای مطابقت با فرآیندهای منحصر به فرد خود ترسیم کنند.

از آنجا که روش‌شناسی کانبان بر شفافیت کامل کار و ارتباط در زمان حال متکی است، برد کانبان به عنوان تنها منبع حقیقت برای کار تیم عمل می‌کند.

کارت‌های کانبان

در زبان ژاپنی، کانبان به معنای “تابلو” ترجمه می‌شود. تیم‌های کانبان هر آیتم کاری را به عنوان یک کارت جداگانه روی برد نمایان می‌کنند. هدف اصلی از نمایش کار به عنوان یک کارت روی برد کانبان این است که اعضای تیم بتوانند پیشرفت کارها را از طریق جریان کاری به صورت بسیار بصری دنبال کنند.

کارت‌های کانبان شامل اطلاعات مهمی درباره وظایف پروژه هستند و به تیم‌ها دیدگاه روشنی از اینکه چه کسی مسئول کدام وظایف است، توضیح مختصری از کار و مدت زمان تخمینی وظایف را می‌دهند. کارت‌ها روی برد‌های کانبان مجازی اغلب شامل اسکرین‌شات‌ها و جزئیات فنی دیگری هستند که برای اشخاص مسئول ارزشمندند.

اینکه اعضای تیم بتوانند وضعیت هر وظیفه را در هر لحظه، همراه با جزئیات مرتبط مشاهده کنند، تمرکز بیشتر، قابلیت ردیابی جامع و شناسایی سریع موانع و وابستگی‌ها را ترویج می‌دهد.

مزایای چارچوب کانبان

کانبان یکی از محبوب‌ترین روش‌شناسی‌های توسعه نرم‌افزار است که تیم‌های اجایل امروزی از آن استفاده می‌کنند. کانبان مزایای بسیاری برای برنامه‌ریزی وظایف و افزایش بهره‌وری برای تیم‌هایی با اندازه‌های مختلف ارائه می‌دهد.

انعطاف‌پذیری در برنامه‌ریزی

یک تیم کانبان تنها بر روی کارهایی که فعالانه در حال انجام هستند تمرکز می‌کند. پس از اینکه تیم یک وظیفه را تکمیل می‌کند، وظیفه بعدی را از فهرست بک‌لاگ انتخاب می‌کند. مالک محصول می‌تواند بدون ایجاد اختلال در تیم، اولویت‌بندی کارها در بک‌لاگ را تغییر دهد، زیرا هر گونه تغییر خارج از آیتم‌های کاری جاری تاثیری بر تیم ندارد.

تا زمانی که مالک محصول مهم‌ترین آیتم‌های کاری را در بالای بک‌لاگ نگه دارد، تیم توسعه می‌تواند مطمئن باشد که حداکثر ارزش را به کسب‌وکار برمی‌گرداند.

بازه ‌های زمانی کوتاه‌تر

بازه زمانی یک معیار کلیدی برای تیم‌های کانبان است. بازه زمانی میزان زمانی است که یک واحد کار از لحظه شروع کار تا لحظه تحویل نهایی در جریان کاری تیم طی می‌کند. با بهینه‌سازی بازه زمانی، تیم می‌تواند با اطمینان زمان تحویل کارهای آینده را پیش‌بینی کند.

مجموعه مهارت‌های مشترک منجر به چرخه‌های زمانی کوتاه‌تر می‌شود. هنگامی که تنها یک نفر دارای یک مجموعه مهارت خاص باشد، آن شخص به گلوگاه در جریان کار تبدیل می‌شود. بنابراین، تیم‌ها از بهترین روش‌ها مانند بررسی کد و منتورینگ استفاده می‌کنند تا دانش را گسترش دهند. مهارت‌های مشترک به این معناست که اعضای تیم می‌توانند کارهای متنوعی را بر عهده بگیرند و بازه های زمانی را بیشتر بهینه کنند.

علاوه بر این، این رویکرد به تمام تیم اجازه می‌دهد تا به طور مشترک هر گونه گلوگاه کاری را برطرف کنند، که منجر به رفع سریع مشکلات و تضمین یک جریان کاری روان می‌شود. برای مثال، مسئولیت‌های تست به فراتر از مهندسان کنترل کیفیت گسترش می‌یابد و شامل توسعه‌دهندگان نیز می‌شود، که یک تلاش تعاملی برای حفظ بهره‌وری را تقویت می‌کند. در سیستم کانبان، تمام تیم اطمینان حاصل می‌کنند که کار به طور ساده از طریق فرآیند پیش می‌رود.

گلوگاه‌های کمتر

چندوظیفگی کارایی را از بین می‌برد. افزایش بار کاری به طور همزمان منجر به تغییر مکرر زمینه‌ها می‌شود که پیشرفت وظایف به سمت تکمیل را مختل می‌کند. به همین دلیل، یکی از اصول اساسی فرآیند کانبان، محدود کردن کارهای در حال انجام (WIP) است. محدودیت‌های کارهای در حال انجام گلوگاه‌های موجود در فرآیند تیم را به دلیل عدم تمرکز، افراد یا مجموعه مهارت‌ها برجسته می‌کند.

برای مثال، یک تیم نرم‌افزاری معمولی ممکن است چهار وضعیت جریان کاری داشته باشد: برای انجام، در حال انجام، بررسی کد، و انجام شده. آن‌ها می‌توانند یک محدودیت WIP برابر با 2 برای وضعیت بررسی کد تعیین کنند. این ممکن است به نظر یک محدودیت پایین برسد، اما دلیل خوبی برای آن وجود دارد.

توسعه‌دهندگان اغلب ترجیح می‌دهند کد جدید بنویسند تا اینکه زمان خود را صرف بررسی کار دیگران کنند. یک محدودیت پایین تیم را تشویق می‌کند تا به مسائل موجود در وضعیت بررسی توجه ویژه‌ای کنند و کار دیگران را بررسی کنند قبل از اینکه بررسی کد خود را مطرح کنند، و در نهایت زمان چرخه کلی را کاهش می‌دهد.

معیارهای بصری

یکی از ارزش‌های اصلی، تمرکز قوی بر بهبود مداوم کارایی و اثربخشی تیم با هر تکرار کار است. نمودارها مکانیزمی بصری برای تیم‌ها فراهم می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که به بهبود خود ادامه می‌دهند.

هنگامی که تیم می‌تواند داده‌ها را ببیند، شناسایی گلوگاه‌های موجود در فرآیند (و حذف آن‌ها) آسان‌تر می‌شود. دو گزارش رایج که تیم‌های کانبان از آن‌ها استفاده می‌کنند، نمودارهای کنترلی و نمودارهای جریان تجمعی هستند. نمودار کنترلی زمان چرخه برای هر مسئله و میانگین متحرک برای تیم را نشان می‌دهد.

نمودار جریان تجمعی تعداد مسائل را در هر وضعیت نشان می‌دهد. تیم می‌تواند به راحتی موانع را شناسایی کند زمانی که تعداد مسائل در هر وضعیت خاص افزایش می‌یابد. مسائل در وضعیت‌های میانی مانند “در حال انجام” یا “در حال بررسی” هنوز به مشتریان ارسال نشده‌اند، و یک مانع در این وضعیت‌ها می‌تواند احتمال بروز تضادهای بزرگ در یکپارچه‌سازی زمانی که کار به بالا دست ادغام می‌شود را افزایش دهد.

تحویل مداوم

تحویل مداوم (Continuous delivery)  CD فرآیند تحویل کار به مشتریان به طور مکرر را توصیف می‌کند. یکپارچه‌سازی مداوم   CI(continuous integration)  روشی است که به صورت خودکار کد را به صورت افزایشی در طول روز ساخت و آزمایش می‌کند. با هم، آن‌ها یک خط لوله CI/CD را تشکیل می‌دهند که برای تیم‌های دواپس ضروری است تا نرم‌افزار را سریع‌تر منتشر کنند و در عین حال کیفیت بالا را حفظ کنند.

کانبان و تحویل مداوم به زیبایی یکدیگر را تکمیل می‌کنند زیرا هر دو تکنیک بر تحویل ارزش به موقع (و یک‌باره) تمرکز دارند. هرچه تیم سریع‌تر بتواند نوآوری را به بازار ارائه دهد، محصولشان رقابتی‌تر خواهد بود. تیم‌های کانبان دقیقاً بر همین موضوع تمرکز دارند: بهینه‌سازی جریان کار به سمت مشتریان

مدیریت پروژه سازمانی گروه کسب و کار وندا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 2 دقیقه است